Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Μαντζάρης Ιωάννης

Περιγραφή

Περιγραφή μαθήματος:

 

Η διδασκαλία του μαθήματος «Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων» ως μάθημα υποβάθρου γνώσεων για τους φοιτητές, επιδιώκει να αναλύσει αρχικά το ρόλο των επιχειρησιακών οντοτήτων στην ανάπτυξη των οικονομιών των χωρών, στο πώς αυτές θα πρέπει να αναπτύξουν ανταγωνιστικά δυναμικά στα διάφορα οικονομικά και όχι μόνο περιβάλλοντα που δραστηριοποιούνται και τέλος, πώς τα αυριανά στελέχη των επιχειρήσεων θα πρέπει να λαμβάνουν ατομικές και συλλογικές αποφάσεις (σε συνεργασία με τη Διοίκηση και τους εργαζόμενους) για την επίτευξη των στόχων των επιχειρήσεων και των εργαζομένων.  

 

Οι θεωρητικές διαλέξεις συμπληρώνονται με Ασκήσεις Πράξης, προκειμένου να γίνουν κατανοητά τα ζητήματα ίδρυσης, λειτουργίας και ανάπτυξης δράσεων των διαφόρων εταιρικών τύπων στην Ελλάδα και της κοινωνικής ευθύνης του. Επίσης με την ανάθεση γραπτών εργασιών στους φοιτητές επιδιώκεται η υποκίνησή τους για να έρθουν σε επαφή με καθημερινά ζητήματα επιχειρηματικής λειτουργίας, αλλά και με ζητήματα διαχρονικής εξέλιξης της επιστήμης του Management. Ως αυριανά στελέχη Οργανισμών οι φοιτητές μας είναι υποχρεωμένοι να συμβάλλουν στην προσπάθεια διαμόρφωσης βασικών δυναμικών και δεξιοτήτων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις και τους Οργανισμούς, για την απόκτηση στρατηγικών συγκριτικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων στην εγχώρια και διεθνή αγορά.

 

Η προσπάθεια διαμόρφωση βασικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενούς της πρέπει να στηρίζεται στην κατανόηση του ρόλου του επιχειρησιακού Ηγέτη και των μηχανισμών παρακίνησης των εργαζομένων. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητος ένας στρατηγικός σχεδιασμός, τόσο σε επιχειρησιακό επίπεδο, όσο και σε τμηματικό επίπεδο (ανθρώπινου κεφαλαίου, προμήθειας α’ υλών κλπ.). Ο στρατηγικός σχεδιασμός στηρίζεται σε στρατηγικό πλάνο, το οποίο πρέπει να καταρτίζεται με βάση τις πραγματικές δυνατότητες της επιχείρησης και το στόχο που πρέπει να πετύχει. Για το λόγο αυτό ο φοιτητής οφείλει να γνωρίζει μεθόδους και μοντέλα ανάλυσης του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης (SWOT, PEST, PESTLE), καθώς και βασικά μοντέλα διεθνούς δράσης των επιχειρήσεων (Market based View, Resources based View κλπ.), αλλά και στρατηγικής διοίκησης των ανθρώπινων πόρων (Michigan, Harvard κλπ.).

Θεματικές Ενότητες

Κατά τη διάλεξη αυτή ο φοιτητής θα πρέπει να κατανοήσει τις έννοιες Οργανισμός, Οικονομικός Οργανισμός και Επιχείρηση, καθώς και το εθνικό και διεθνές περιβάλλον μέσα στο οποίο καλείται να λειτουργήσει η Επιχείρηση. Ποιοι παράγοντες (εσωτερικοί και εξωτερικοί) επηρεάζουν τη δράση των επιχειρήσεων και πώς αυτές μπορούν να αριστοποιήσουν – βελτιστοποιήσουν τα αποτελέσματα από τη λειτουργία τους σε ένα δυναμικό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.

Κατά τη διάλεξη αυτή ο φοιτητής θα πρέπει να κατανοήσει τις νομικές μορφές και τύπους των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται την Ελλάδα, δηλ. τις προσωπικές επιχειρήσεις, τις κεφαλαιουχικές επιχειρήσεις, τους συνεταιρισμούς, τις Ομάδες Παραγωγών αλλά και τις διάφορες μορφές επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με βάση την κοινοτική νομοθεσία, π.χ. Ευρωπαϊκή Ανώνυμη Εταιρία. Επίσης να διακρίνει και να αξιολογεί τις μορφές των Off Shore εταιριών και τα προνόμια που αυτές έχουν στην ελληνική και διεθνή πραγματικότητα.

Οι φοιτητές θα διδαχτούν το πώς κατατάσσονται οι επιχειρήσεις σε πολύ Μικρές, Μικρές, Μεσαίες και Μεγάλες με βάση τις οδηγίες της ΕΕ. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ΜΜΕπιχειρήσεων στην ΕΕ και το ρόλο των επιχειρήσεων αυτών στην ανάπτυξη της ελληνικής και ευρωπαϊκής οικονομίας. Ποιες λειτουργίες θα πρέπει να σχεδιάσει και να υλοποιήσει το Management για να ανταποκριθεί στην προσπάθεια διαμόρφωσης ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων για τις επιχειρήσεις αυτές; Ποιες είναι οι διαφορές και οι ομοιότητες των Πολύ Μικρών, Μικρών, Μεσαίων και Μεγάλων επιχειρήσεων και ποια τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τους σε μια ανταγωνιστική αγορά;

Μετά την παρουσίαση της δράσης των ΜΜΕπιχειρήσεων, οι φοιτητές διδάσκονται και τη δράση των μεγάλων, πολυεθνικών επιχειρήσεων. Ποιες διαδικασίες, προγραμματισμό και στρατηγικές πρέπει να υλοποιήσουν οι επιχειρήσεις αυτές για να γίνουν ανταγωνιστικές σε διεθνές, ανταγωνιστικό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον; Τι αναφέρουν τα διάφορα απόκτησης ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων; Γιατί οι ελληνικές επιχειρήσεις υστερούν σε ανταγωνιστικότητα στην ελληνική και διεθνή αγορά; Πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί στρατηγικά το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων; Γιατί πρέπει να συνασπίζονται οι επιχειρήσεις;

Ο σχεδιασμός δράσης και λήψης αποφάσεων παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων σε ένα δυναμικό περιβάλλον. Ποιες προκλήσεις συναντούν οι επιχειρήσεις στην αναζήτηση αγορών διάθεσης των προϊόντων τους; Ποιες τακτικές και στρατηγικές εισόδου στις νέες αγορές μπορούν να εφαρμόσουν; Γιατί είναι απαραίτητη η κατάρτισης στρατηγικών εισόδου στην αγορά και η αποτύπωσή τους σε ένα Business Plan; Πώς λειτουργεί η επιχειρηματικότητα και τις είναι η εταιρική κοινωνική ευθύνη;

Στο τμήμα αυτό ο φοιτητής διδάσκεται το ρόλο και τις λειτουργίες του Management και τους υποστηρικτικούς μηχανισμούς του. Πώς μέσα από τη λειτουργία των διαφόρων τύπων και χαρακτηριστικών των Managers θα μπορέσει η επιχείρηση να προωθήσει τους αντικειμενικούς στόχους της και να υλοποιήσει τη στρατηγική της; Γιατί είναι απαραίτητη η ανάπτυξη ηθικής επιχειρηματικότητας και επιχειρησιακής Ηθικής στις ενδο – και διεπιχειρησιακές σχέσεις σε επίπεδο εθνικών και διεθνών συναλλαγών; Ποιος είναι ο ρόλος του Management – των Managers στην κατεύθυνση αυτή;

Οι επιχειρήσεις οφείλουν να λειτουργήσουν με βάση κανόνες ορθολογισμού, να αυξήσουν την παραγωγικότητα, την αποτελεσματικότητα και την οικονομικότητά τους για γίνουν ανταγωνιστικές στο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον. Λειτουργούν τα συστήματα που εφαρμόζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις με τον παραπάνω τρόπο; Ποια είναι η κατάσταση στην ελληνική επιχειρηματική πραγματικότητα; Ποια ζητήματα πρέπει να προσέξει η ελληνική και κοινοτική οικονομική πολιτική για να διαμορφώσει τις βάσεις για μια στέρεη οικονομική ανάπτυξη;  

Με ποιους τρόπους θα αυξήσει και θα συνδέσει το Management – o Manager τις σημαντικές έννοιες της παραγωγικότητας με την επιχειρησιακή πραγματικότητα. Πώς συνδέονται οι έννοιες παραγωγικότητα, στρατηγική ανταγωνιστικότητα και διεθνής δράση των επιχειρήσεων; Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν στην αύξηση της παραγωγικότητας και την προσέλκυση επενδύσεων (ΑΞΕ και Εθνικών) στην Ελλάδα; Πώς οι οργανωσιακές δομές και οι διαδικασίες στήριξαν διαχρονικά αυτή την προσέγγιση;

Στη διάλεξη αυτή ο φοιτητής θα γνωρίσει πώς μέσα από την κλασική επιστημονική προσέγγιση του Management, το οποίο στηρίχτηκε στις βασικές αρχές των κλασικών οικονομολόγων διαμορφώθηκαν απόψεις και αρχές αποτελεσματικής λειτουργίας στο χώρο της Οργάνωσης και Διοίκησης των επιχειρήσεων. Σήμερα ομιλούμε για την κλασική – επιστημονική σχολή σκέψης του ιδρυτού του επιστημονικού Management, Frederic Winston Taylor που έθεσε τα θεμέλια πάνω στα οποία στηρίχτηκαν οι μετέπειτα ερευνητές.

Η διοικητική πρόταση ανήγαγε το Management από τέχνη σε επιστήμη, καθιστώντας απαραίτητη την ανάλυση των βασικών αρχών λειτουργίας της Διοίκησης (Σχεδιασμός, Οργάνωση, Ηγεσία, Έλεγχο). Τον πατέρα της διοικητικής πρότασης Η. Fayol ακολούθησαν σημαντικοί επιστήμονες, όπως ο H. Gantt, Frank και Lilian Gilbreth, M. P. Follet κτλ. Πάνω στην βάση αυτή στηρίχτηκε και ο Max Weber και ανάπτυξε τη γραφειοκρατική του πρόταση αποτελεσματικής διοίκησης του κράτους.

Ως νεοκλασικές προτάσεις εκλαμβάνονται οι επόμενες προσεγγίσεις που ακολούθησαν την κλασική πρόταση. Σε αυτές ανήκουν οι θεωρίες των ανθρώπινων σχέσεων, των ανθρώπινων πόρων, και οι νεότερες προσεγγίσεις των σχέσεων μέσα στην επιχείρηση μεταξύ Ηγεσίας και εργαζομένων. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι σύγχρονες θεωρίες της συμμετοχικής διοίκησης και στρατηγικής λήψης αποφάσεων κατά τον Chris Argyris.  

Για την υλοποίηση των στρατηγικών στόχων της η επιχείρηση πρέπει να λάβει αποφάσεις για το σχεδιασμό και την υλοποίησή τους. Στην διάλεξη αυτή αναλύονται μέθοδοι σχεδιασμού, λήψης και υλοποίησης των αντικειμενικών αποφάσεων (Bottom up – Top Down) από την επιχείρηση και τη Ηγεσία της. Αναλύονται τα στάδια λήψης αποφάσεων και οι διαδικασίες προσέγγισης ορθολογικών επιχειρησιακών αποφάσεων από την Ηγεσία της, καθώς και οι τεχνικές λήψης ορθολογικών αποφάσεων. Η επιτυχία των παραπάνω αποτυπώνεται στην οργανωσιακή συμπεριφορά της επιχείρησης και στον τρόπο προσέγγισης των εργαζομένων.

Οι αποφάσεις απαιτούν και φορέα υλοποίησης που είναι η Διοίκηση – Ηγεσία της επιχείρησης. Η Ηγεσία της επιχείρησης επιβάλλεται να αναθέτει αρμοδιότητες και να απαιτεί ταυτόχρονα λογοδοσία από τους εργαζομένους – στελέχη της. Οι εργαζόμενοι χρειάζονται κίνητρα (υλικά και άυλα), προκειμένου να υποκινηθούν για την υλοποίηση των αντικειμενικών στόχων της επιχείρησης. Ποιες μορφές κινήτρων θα επιλέξει η Ηγεσία στην κάθε περίπτωση; Πώς υποκινούνται στην κάθε κατάσταση οι εργαζόμενοι; Είναι ζητήματα που αντιμετωπίζονται από τις διάφορες θεωρίες κινήτρων και υποκίνησης.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -