Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Ηθική
Φραγκίδης Γαρύφαλλος
Περιγραφή
Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:
- Να αναλύσει τις έννοιες της επιχειρηματικής ηθικής και της κοινωνικής ευθύνης των επιχειρήσεων στη σύγχρονη πραγματικότητα, που περιλαμβάνει ετερόκλητες απαιτήσεις, όπως την ανάγκη οικονομικής αποδοτικότητας και την υποχρέωση ηθικής και κοινωνικά υπεύθυνης συμπεριφοράς.
- Να καταδείξει τη στρατηγική σημασία της κοινωνικά υπεύθυνης και ηθικής συμπεριφοράς για τη επιτυχία των επιχειρήσεων.
- Να ευαισθητοποιήσει τους φοιτητές σε θέματα ηθικής και κοινωνικά υπεύθυνης συμπεριφοράς από τις επιχειρήσεις, είτε ως αποδέκτες της δράσης των επιχειρήσεων (π.χ. καταναλωτές), είτε ως μελλοντικά στελέχη/ εργαζόμενοι επιχειρήσεων.
Θεματικές Ενότητες
- Η εταιρική κοινωνική ευθύνη
&
- Η επιχειρηματική ηθική
–σε θεωρητικό/ αφηρημένο επίπεδο (κεφ. 1-7)
&
σε πρακτικό επίπεδο (κεφ. 8-14
- Ποιες είναι οι κοινωνικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων;
- Εξαντλούν οι επιχειρήσεις τις κοινωνικές τους υποχρεώσεις με το εφαρμόζουν το νόμο;
- (Πρέπει να) Εφαρμόζουν οι επιχειρήσεις το νόμο;
–(Πρέπει να) Εφαρμόζουν την ηθική;
–Τι από τα δύο είναι πιο σημαντικό και σε τι (πρέπει να) δίνουν προτεραιότητα;
- A΄ μέρος: τι σχέση έχουν με την ηθική …
–Το σύστημα της ελεύθερης αγοράς & το καπιταλιστικό σύστημα
–Έννοιες της οικονομικής θεωρίας
- Β΄ μέρος : ποια είναι η σχέση μεταξύ κέρδους και ηθικής
–Η επιδίωξη του κέρδους καθιστά την επιχειρηματική ηθική «σχήμα οξύμωρο»;
- Γ΄ μέρος: είναι το κέρδος ο (μοναδικός) στόχος των επιχειρήσεων;
- Η έννοια των επιχειρηματικών συμμέτοχων (stakeholders) κατέχει κεντρική θέση στην προσπάθεια κατανόησης της σχέσης της επιχείρησης με το περιβάλλον της.
–Εισάγει έννοιες υπευθυνότητας και ηθικής στον τρόπο που διαμορφώνονται αυτές οι οι σχέσεις
- Η διαχείρισης επιχειρηματικών συμμετόχων αποτελεί μία σύγχρονη προσέγγιση στην ανάλυση
–του επιχειρηματικού περιβάλλοντος
–της αλληλεπίδρασης μεταξύ της επιχείρησης και των παραγόντων που το αποτελούν.
- Οικονομική οπτική
–Σχετίζεται με την προαγωγή του οικονομικού συμφέροντος (της επιχείρησης ή του ατόμου).
–Αυτή είναι η οπτική από την οποία βλέπουν την πραγματικότητα οι επιχειρήσεις που αποδέχονται ότι έχουν μόνο οικονομική υπευθυνότητα.
- Νομική οπτική
–Η επιχείρηση θεωρεί ως οδηγό της τη νομοθεσία.
–Από αυτήν την οπτική βλέπουν την πραγματικότητα οι επιχειρήσεις που αποδέχονται ότι έχουν μόνο νομική υπευθυνότητα.
- Συμπεριφορά των ανωτέρων
–Έχει τη μεγαλύτερη επίδραση
- Πρακτικές του επαγγέλματος ή του κλάδου
–Σημαντική επίδραση
- Συμπεριφορά των συναδέλφων στην Οργάνωση
–Σημαντική επίδραση
- Η επίσημη πολιτική της Οργάνωσης
– μέτρια επίδραση
- Οικονομικές ανάγκες του ατόμου
–Έχει τη μικρότερη επίδραση
- Η ηθική στάθμη της κοινωνίας
–Μικρή και έμμεση επίδραση (αποτελεί το υπόβαθρο)
Έχουν οι επιχειρήσεις κοινωνικές ευθύνες/ υποχρεώσεις;
Έχουν κοινωνικό ρόλο;
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -