Περιεχόμενο μαθήματος
Η διδασκαλία του μαθήματος «Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων» ως μάθημα υποβάθρου γνώσεων για τους φοιτητές, επιδιώκει να αναλύσει αρχικά το ρόλο των επιχειρησιακών οντοτήτων στην ανάπτυξη των οικονομιών των χωρών, στο πώς αυτές θα πρέπει να αναπτύξουν ανταγωνιστικά δυναμικά στα διάφορα οικονομικά και όχι μόνο περιβάλλοντα που δραστηριοποιούνται και τέλος, πώς τα αυριανά στελέχη των επιχειρήσεων θα πρέπει να λαμβάνουν ατομικές και συλλογικές αποφάσεις (σε συνεργασία με τη Διοίκηση και τους εργαζόμενους) για την επίτευξη των στόχων των επιχειρήσεων και των εργαζομένων.
Οι θεωρητικές διαλέξεις συμπληρώνονται με Ασκήσεις Πράξης, προκειμένου να γίνουν κατανοητά τα ζητήματα ίδρυσης, λειτουργίας και ανάπτυξης δράσεων των διαφόρων εταιρικών τύπων στην Ελλάδα και της κοινωνικής ευθύνης του. Επίσης με την ανάθεση γραπτών εργασιών στους φοιτητές επιδιώκεται η υποκίνησή τους για να έρθουν σε επαφή με καθημερινά ζητήματα επιχειρηματικής λειτουργίας, αλλά και με ζητήματα διαχρονικής εξέλιξης της επιστήμης του Management. Ως αυριανά στελέχη Οργανισμών οι φοιτητές μας είναι υποχρεωμένοι να συμβάλλουν στην προσπάθεια διαμόρφωσης βασικών δυναμικών και δεξιοτήτων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις και τους Οργανισμούς, για την απόκτηση στρατηγικών συγκριτικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
Η προσπάθεια διαμόρφωση βασικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενούς της πρέπει να στηρίζεται στην κατανόηση του ρόλου του επιχειρησιακού Ηγέτη και των μηχανισμών παρακίνησης των εργαζομένων. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητος ένας στρατηγικός σχεδιασμός, τόσο σε επιχειρησιακό επίπεδο, όσο και σε τμηματικό επίπεδο (ανθρώπινου κεφαλαίου, προμήθειας α’ υλών κλπ.). Ο στρατηγικός σχεδιασμός στηρίζεται σε στρατηγικό πλάνο, το οποίο πρέπει να καταρτίζεται με βάση τις πραγματικές δυνατότητες της επιχείρησης και το στόχο που πρέπει να πετύχει. Για το λόγο αυτό ο φοιτητής οφείλει να γνωρίζει μεθόδους και μοντέλα ανάλυσης του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης (SWOT, PEST, PESTLE), καθώς και βασικά μοντέλα διεθνούς δράσης των επιχειρήσεων (Market based View, Resources based View κλπ.), αλλά και στρατηγικής διοίκησης των ανθρώπινων πόρων (Michigan, Harvard κλπ.).
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να γνωρίσουν τον ενδιαφέροντα κόσμο των επιχειρήσεων (μικρών, μεσαίων και μεγάλων), και να κατανοήσουν τους μηχανισμούς λειτουργίας της επιχειρησιακής διαδικασίας.
- Να κατανοήσουν την εξέλιξη της επιστήμης του Management και πώς από αναπόσπαστο μέρος της οικονομικής επιστήμης κατόρθωσε να εξελιχθεί σε αυτοδύναμη επιστημονική σχολή εξελίσσοντας τις θεωρητικές προσεγγίσεις του χώρου.
- Να διακρίνουν τα βασικά πλεονεκτήματα, αλλά και τις αδυναμίες, κυρίως των ΜΜΕπιχειρήσεων, και να προτείνουν τρόπους βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς της στην αγορά.
- Να καταστρώνουν, αλλά και να εφαρμόσουν επιχειρησιακά σχέδια (Business Plan) με βάση τα δυναμικά της επιχείρησης και τους αντικειμενικούς της στόχους, σε ένα αβέβαιο οικονομικό και όχι μόνο περιβάλλον.
- Να είναι σε θέση να χειριστούν και να εκμαιεύσουν από τους συνεργάτες τους τα γνωσιακά και άυλα δυναμικά τους (ικανότητες, δεξιότητες, γνώσεις), τα οποία θα θέσουν στην υπηρεσία υλοποίησης των αντικειμενικών στόχων της επιχείρησης.
- Να αναπτύξουν τις δεξιότητες και ικανότητες της Στρατηγικής Διοίκησης Ανθρώπινου Κεφαλαίου (στρατολόγησης, πρόσληψης, ανάπτυξης) και να διαμορφώνουν στοιχειώδεις στρατηγικές και πολιτικές για τις ανάγκες κυρίως των ΜΜΕπιχειρήσεων.
- Να αναπτύξουν ικανότητες πρόσκτησης, ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών από δευτερογενείς πηγές (ή και πρωτογενείς), να τις αναλύουν, να τις συγκρίνουν με τις πετυχημένες και να λαμβάνουν ορθολογικές αποφάσεις.
- Τέλος να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τις δράσεις των επιχειρήσεων και των επιχειρηματιών στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας, της ορθολογικής χρήσης των πόρων και της βιώσιμης ανταγωνιστικότητας.
Βιβλιογραφία
- Μαντζάρης Γιάννης (2011): «Σύγχρονο Management Επιχειρήσεων και Οργανισμών», τόμος Α, εκδόσεις Print Shop, Θεσσαλονίκη.
- Montana P., Charnov B. (χ. Η.): «Management», Κλειδάριθμος, Αθήνα.
Προαπαιτούμενα
Οχι